Value proposition: à verandert niet
- Geeft de klant een goede prijs/kwaliteitsverhouding à iTunes biedt een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
- Beperkt risico voor een klant à iTunes is legaal, dus de klant loopt geen risico de wet te overtreden. Daarnaast is het een veilige manier van downloaden. Dus de kans op virussen is gering. Verder loopt de klant niet het risico dat een product uitverkocht is en dus ontbreekt bij iTunes.
- Maakt (andere) producten beschikbaar voor de klant à iTunes heeft naast een groot muziekaanbod ook nog andere diensten, zoals iTunes U. Met dit programma kan de klant colleges, vraaggesprekken, taallessen, audioboeken en nog veel meer downloaden. Deze dienst is geheel gratis en dus een goed alternatief voor bijvoorbeeld een taalcursus.
- Geeft de klant gebruikersgemak à Het zelf samenstellen van bepaalde afspeellijsten/cd’s vergroot het gebruikersgemak.
- De klant is aangetrokken door het ontwerp à klanten die zich aangetrokken voelen tot het ontwerp van Apple, kiezen automatisch voor iTunes.
Customer relationships: à verandert niet
Klanten van iTunes kunnen voor hulp terecht bij de self service en geautomatiseerde diensten van Apple.
Daarnaast biedt iTunes een goede helpdesk voor het oplossen van problemen die niet opgelost kunnen worden met behulp van de self service. iTunes probeert de klant zo goed mogelijk te begrijpen en te leren van fouten. Het doel van customer relationships is nieuwe klanten aantrekken, bestaande klant als klant houden en meer verkopen aan bestaande klanten.
Channels: à verandert niet
iTunes bereikt haar klanten via diverse kanalen. iTunes gebruikt directe kanalen in eigendom zoals de verkoop via de website, maar ook indirect zoals retailwinkels van Apple die in vele steden te vinden zijn.
Communicatie: iTunes is aanwezig op sociale media, waaronder Facebook. Via deze kanalen communiceert iTunes over bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden op de site en dergelijke. Er wordt ook reclame gemaakt in de media.
Verkoop: iTunes verkoopt haar diensten en producten door middel van digitale verkoop. De producten en diensten worden in iTunes zelf verkocht.
Distributie: De aflevering gebeurt na afloop van de aankoop van de klant. Er is sprake van webverkoop met directe levering bij aankoop.
Customer segments:
iTunes focust zich nog meer op de massamarkt. Wanneer consumenten iTunes hebben gedownload kunnen zij zelf bepalen en zelf gaan zoeken naar producten die zij willen. De waardeproposities, distributiekanalen en klantrelaties focussen allemaal op één grote groep klanten, die vergelijkbare behoeften hebben.
De concentratie op de massamarkt vloeit voort uit het feit dat een grote massa is geïnteresseerd in muziek. iTunes speelt hier goed op in door de consument zelf vervolgens de keuze te laten maken welke muziek zij downloaden. Daarnaast kan iTunes zich niet specifiek richten op bijvoorbeeld jongeren, omdat ouderen een opkomende markt zijn.
Key resources:
è iTunes gaat de kennis van het personeel combineren met de kennis van autofabrikanten. Hierdoor kunnen ze samen een mooi eindproduct maken.
Voor iTunes zal hun key resource vooral zijn hun databanken waarin ze al hun download baren bestanden in bewaren. Hier halen alle gebruikers van dit progamma hun bestanden vanaf, zonder dit zou iTunes dus alleen een opslagplaats voor muziek zijn. Daarnaast is ook de kennis van het personeel een key resource. Hierbij kijk je dan vooral naar de technici, de marketeers en de ontwikkelaars. Dit omdat zij voor het grote succes van iTunes hebben gezorgd.
Key activities:à verandert niet
iTunes is een platform, op dit platform worden er online producten aangeboden. De key activity van iTunes is dus producten te verkopen op dit platform. Er moet ervoor worden gezorgd dat gebruikers altijd gebruik kunnen maken van dit programma door het platform te onderhouden. Daarnaast moet ervoor worden gezorgd dat de klanten ook iTunes blijven gebruiken door steeds nieuwe functies te ontwikkelen.
Key partners:
è Apple blijft de belangrijkste partner van iTunes. Verder gaat iTunes meer samenwerken met autofabrikanten, zij worden dus ook een belangrijke partner van iTunes.
Omdat iTunes een bedrijfsonderdeel van Apple is, is daarmee ook hun belangrijkste partner Apple. Dit omdat iTunes alle progamma’s van Apple ondersteunt en hier dus ook zijn klanten vandaan haalt. Bijvoorbeeld als iemand een iPod koopt, dan zal deze persoon hoogstwaarschijnlijk iTunes gaan gebruiken om zijn muziek over te zetten vanaf zijn computer naar zijn iPod.
Cost structure:
è De kostenstructuur van iTunes blijft hetzelfde, iTunes zal nog steeds vooral kwaliteit willen leveren aan haar klanten. Door een samenwerking met autofabrikanten kunnen zij kosten delen.
iTunes zal geen kostenbesparend beleid hebben. iTunes zal vooral kwaliteit willen leveren aan haar klanten. Hierdoor is iTunes ook de onbetwiste marktleider als het gaat om de branche waar zij in zitten. Door zich hier op te richten zal iTunes waarschijnlijk hoger uit komen in zijn kosten, echter betalen deze zich dubbel terug omdat het ook ervoor zorgt dat zij meer klanten krijgen. Ook zullen zij meedoen aan de scope voordelen die Apple voor hun bied, want als Apple reclame maakt voor hun producten zal er ook automatisch meer iTunes gebruikt worden.
Revenue Streams:
è Voor de samenwerking met autofabrikanten kan geld worden ontvangen.
iTunes zal vooral zijn geld krijgen door licentieverlening. Haar klanten kopen namelijk de rechten om producten te downloaden en die komen dan meteen bij de klant. Daarnaast zal er voor sommige diensten van iTunes nog een gebruikersfee worden gevraagd, ook hier krijgen zij inkomsten uit.
Week 5: Financiën innovatie
Hieronder volgt de financiële kant van ons inovatieve idee, welke kosten komen er nou bij kijken? En wat levert het op? Vind het nu uit!
Week 4: Recht
a) Zoek al eerste de (algemene) gebruikersvoorwaarden en het privacybeleid van de volgende 5 websites/social media op:
§ Hyves:
Privacybeleid: http://www.hyves.nl/privacy/
§ Twitter:
Privacybeleid: http://twitter.com/privacy
§ Facebook:
Privacybeleid: http://www.facebook.com/privacy/explanation.php
§ Wehkamp
Gebruiksvoorwaarden:http://www.wehkamp.nl/Klantenservice/Informatie.aspx?IHC=VOO
Privacybeleid: http://www.wehkamp.nl/Klantenservice/Informatie.aspx?IHC=VOO
§ Werkspot
Gebruiksvoorwaarden: http://www.werkspot.nl/onze-voorwaardenPrivacybeleid: http://www.werkspot.nl/privacy-statement
b) Analyseer en vergelijk de gevonden teksten ten aanzien van onderstaande juridische aspecten. Neem in je analyse/vergelijking in ieder geval onderstaande vragen mee. Andere aspecten die je zelf bedenkt, mag je uiteraard ook meenemen.
1) Welke overeenkomsten en verschillen ben je tegengekomen?
De sites Twitter, Facebook en Hyves hebben de meeste overeenkomsten, dit komt omdat het soortgelijke sites zijn namelijk social media. Allereerst hebben deze drie sites de overeenkomst dat je zelf je privacy kunt regelen. Je kunt zelf instellen wat mensen wel en niet mogen zien, je hebt je privacy dus zelf in de hand. Ook wordt beschreven in de gebruikersvoorwaarden dat het niet is toegestaan om voor iemand anders een profiel aan te maken, tenzij diegene daar zelf toestemming voor heeft gegeven.
Daarnaast hebben alle drie de sites een verbod op discriminerende en racistische boodschappen. Dit heeft natuurlijk met de vrijheid van meningsuiting te maken, zoals staat vermeld in de grondwet. Verder staat er in de gebruikersvoorwaarden van deze sites dat er geen inbreuk mag worden gemaakt op het intellectueel eigendom van de sites zoals het merkenrecht en beeldmerk.
Een groot verschil zit er in de leeftijdsgrens. Zo heeft bijvoorbeeld hyves in haar gebruikersvoorwaarden staan dat gebruikers onder de zestien jaar zonder toestemming van hun ouders of voogd geen profiel mogen aanmaken. Echter is de leeftijdsgrens bij facebook en twitter dertien jaar.
Verder zijn er weinig overeenkomsten tussen deze sites en Wehkamp en Werkspot te vinden, omdat dit een hele andere soort websites zijn. Wehkamp heeft algemene voorwaarden voor thuiswinkels. Hierin staan vooral de betalingsvoorwaarden in beschreven.
Daarnaast verdeelt werkspot de algemene voorwaarden in drie groepen namelijk; opdrachtgevers, vakman en gedragscode.
2) Zijn de gevonden verschillen en overeenkomsten verklaarbaar gezien de aard van de website / het sociaal medium?
De verschillen en overeenkomsten van de websites zijn verklaarbaar gezien de aard van de websites en social media. Social media websites hebben een ander doel/instelling dan de Wehkamp, de Wehkamp is namelijk een online warenhuis voor de Nederlandse consument. Werkspot is dan weer een totaal andere website waarop opdrachtgevers en vakmannen elkaar kunnen vinden. Het is belangrijk dat de juridische aspecten overeen komen met de juiste website.
§ Vrijheid van meningsuiting:
Art. 7 GW à Nederlandse Grondwet
Art. 10 EVRM à Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens
Art. 19 GW à Belgische Grondwet
§ Auteursrecht:
Art. 1 Aw à Auteurswet
Art. 2 Aw à Auteurswet
§ Portretrecht:
Art. 19 Aw à Auteurswet
Art. 20 Aw à Auteurswet
Art. 21 Aw à Auteurswet
§ Privacy:
Art. 10 GW à Nederlandse Grondwet
Art. 11 GW à Nederlandse Grondwet
Art. 12 GW à Nederlandse Grondwet
Art. 13 GW à Nederlandse Grondwet
c) Maak nu een vertaalslag van wat je onder a en b hebt gevonden naar jullie ‘eigen’ bedrijf. Hoe heeft jullie bedrijf voornoemde zaken geregeld en wat kan er verbeterd worden?
Er wordt bij iTunes niet verwezen naar artikelen in de wet, dit zouden ze beter wel kunnen doen. Verder lijken de algemene voorwaarden en het privacy beleid van alle sites heel veel op elkaar, en dit geldt ook voor iTunes. Veelal dezelfde informatie als in de andere teksten. Bij iTunes staat bijvoorbeeld ook een duidelijke leeftijdsgrens van 13 jaar, onder deze leeftijd worden geen gegevens verzameld. Ook is er een zorgvuldige omgang met de gegevens van de gebruikers.
Week 3: Business Model Canvas
Week 3: Dagboekverhalen
Naar aanleiding van ons onderzoek over trends hebben we vier toekomstbeelden geschetst. We hebben hier alle vier verschillende trends in terug laten komen. In elke situatie is de toename van deze trend verschillend belicht, soms maximaal en soms minimaal. Hieronder volgen onze verhalen,
Opkomst Social media: maximaal
Toenemende oplettendheid gezondheid: maximaal
11 mei, 2020
Lief dagboek,
Vandaag weer een nieuwe school dag. Vandaag gelukkig maar twee lesuren, eerst nog maar even kijken op mijn iPhone waar ik zo naar toe moet. Ik besloot vandaag maar om de fiets te pakken naar school, een beetje beweging kan nooit kwaad. De les was een beetje saai, maar gelukkig had ik mijn laptop mee! Dus ik besloot maar even op Facebook te kijken of er nog wat leuke dingen gebeurd waren. Helaas, er was niks bijzonders gebeurd. Pff de leraar zag eruit alsof hij ook wel wat extra beweging kon gebruiken. Dan nog maar even tussendoor een Tweet plaatsen over hoe “leuk” de les wel niet was. Eindelijk was ik weer klaar met school voor vandaag. Eenmaal thuis maar even een beetje reacties plaatsen op Facebook uit verveling. Totdat ik me bedacht dat ik deze week nog niet naar de fitness was geweest. Eerst maar even kijken op MSN of er iemand mee wilde gaan. Helaas niemand die ook zin had om even te gaan fitnessen. Dus ik besloot maar alleen te gaan. Ze hadden pas alle apparaten vernieuwd, wat ik zelf ook erg fijn vond. Eindelijk klaar besloot ik maar is naar huis te gaan, het was onderhand ook al 9 uur. Eenmaal thuis besloot ik nog maar even met mijn iPhone te gaan spelen, gelukkig waren er nog genoeg mensen op MSN. Oh, was de tijd een beetje vergeten het is alweer 12 uur. Maar is een mooie tijd om te gaan slapen. Tot morgen maar weer.
Opkomst Social media: minimaal
Toenemende oplettendheid gezondheid: minimaal
11 mei, 2020
Lief dagboek,
Vandaag weer een nieuwe school dag. Vandaag gelukkig maar twee lesuren, maar even op mijn rooster kijken waar ik zo heen moet. Bah, waar is dat stukje papier? Snap echt niet waarom de school de roosters niet online zet. Van te voren nog maar even kijken of er iets leuks is gebeurd op Facebook, wat waarschijnlijk toch niet zo is aangezien bijna niemand op Facebook zit… Vandaag maar even de bus pakken, wel zo relaxed. Bah, wat een saaie les weer. Had ik nu maar mijn laptop, dan kon ik in ieder geval nog een beetje over het net surfen. Eindelijk was ik klaar met school, maar weer op weg naar de bus. Fijn… de bus vertrekt net voor mijn neus, dat word een leuke 25 minuten wachten op de volgende bus. Gelukkig kwam ik nog een maat tegen, dat maakte het wachten al minder erg. Eenmaal thuis ging ik nog maar even wat chatten met mijn pc. Hmm, iemand vroeg of ik mee wilde gaan fitnessen. Had ik eigenlijk niet zo’n zin in dus ik vertelde maar een smoesje om niet te gaan. Dus ik kon lekker een filmpje gaan kijken, heb net fast and furious 5 gedownload. Eenmaal de film afgekeken was het alweer 11 uur. Ik had niet zo’n zin meer om nog even te gaan MSNen dus ik ging maar slapen. Morgen weer een dag.
Meer aandacht voor het milieu: minimaal
Automatisering: maximaal
11 mei, 2020
Lief dagboek,
Vandaag ben ik met mijn nieuwe auto naar familie geweest. Deze auto is heel fijn, want je hoeft namelijk zelf weinig te doen. De auto kan bijna alles zelf doen en dat is op een lange weg natuurlijk hartstikke fijn. Hij verbruikt alleen daarom wel veel benzine, maar daar doen we tegenwoordig niet zo moeilijk meer om. Bij familie heb ik gedineerd, hierbij werd nog de opmerking gemaakt dat er weinig wordt gekeken naar het kies bewust logo. Daar geven weinig mensen meer om aangezien er nog altijd niks aan de hand is met de wereld. Na dit diner heb ik wat tijd vrijgemaakt voor school, om 2 uur had ik namelijk ingepland een les te gaan bekijken via mijn laptop. De lessen worden gegeven via Skype en Twitter. Zo heb ik straks nog een les terug te kijken van gisteren via les-avans-gemist.nl, zeer handig als je een keer niet kunt. Thuis zeuren mijn ouders vaak dat ik vaker de lessen op school moet volgen, maar dan zit ik haast in mijn eentje in de les, dat is niet bepaald een pretje. ’s Avonds zat ik nog even achter de laptop, en kwam ik erachter dat mijn vader haast meer wist van de nieuwste snufjes dan ik. Dat was een aantal jaren geleden toch anders, maar tegenwoordig gaat ook alles op werk via de computer.
Meer aandacht voor het milieu: maximaal
Automatisering: minimaal
11 mei, 2020
Lief dagboek,
Vandaag ben ik met mijn auto, met zeer laag verbruik, naar familie gegaan. Daar was op het nieuws dat het de laatste jaren weer beter gaat met het milieu en de natuur. Er wordt steeds minder CO2-uitstoot gedaan door bedrijven die dat voorheen wel veel deden. Bovendien, na het diner dat ik at bij familie (biologische groenten en vlees) werd ook alles gerecycled. Dat zie je steeds meer, ook bij ons thuis gebeurd dat veel. Mijn opa wou weten wanneer de ophaaldienst de recycle spullen weer kwam ophalen, maar hij wist niet hoe hij dit moest opzoeken op de computer. Hierbij heb ik hem geholpen en hem uitgelegd hoe hij dit de volgende keer weer moet doen. Vervolgens moest ik naar school en heb ik de trein gepakt richting school. Ik hou me volledig aan de regel dat een automobilist slechts 2 uur per dag mag rijden, dit vind ik zeer belangrijk en daarom ga ik ook met de trein naar school. Hier had ik een lange lesdag en ik was blij dat die eindelijk voorbij was. Eenmaal thuisgekomen aten we weer producten met het ‘ik kies bewust’ logo erop. Dit, omdat dit goed is voor het milieu en die willen we graag intact houden. ’s Avonds heb ik nog heel even gecomputerd, maar daar raak je al snel op uitgekeken. Mijn ouders daarentegen niet, die leren maar al te graag hoe een computer/laptop precies in elkaar zit.
Bewust kiezen voor eten, voor het milieu. & het recycling logo.
Week 2: Kosten en opbrengsten iTunes
Kosten:
Personeelskosten: 65%
Marketingkosten: 15%
Huisvestingskosten: 15%
Overige kosten: 5%
De personeelskosten zijn zo hoog, omdat iTunes een arbeidsintensief programma is dat elke dag bijgehouden moet worden op het gebied van ontwikkeling, innovatie en research & ontwikkeling.
De marketingkosten zijn relatief laag vanwege de al aanwezige marketingactiviteiten van Apple. iTunes lift eigenlijk mee op de marketingactiviteiten van Apple.
Daarnaast zijn de huisvestingskosten niet heel hoog vanwege de beschikbaarheid van gebouwen, kantoren, werkplekken van Apple. iTunes heeft tot slot ook nog talloze overige kosten die te klein zijn om allemaal te benoemen. Onder deze overige kosten vallen bijvoorbeeld schoonmaakkosten en reparatiekosten. Deze kosten vallen niet onder personeelskosten, omdat deze werkzaamheden gedaan worden door externe partijen.
Opbrengsten:
Opbrengst verkoop diensten: 70%
Subsidies: 5%
Overige: 25%
De grootste bron van opbrengsten van iTunes is uiteraard de verkoop van diensten. Dit is namelijk de kernactiviteit van iTunes. Naast deze bron van opbrengsten komen er ook nog subsidies binnen. Deze subsidies worden bijvoorbeeld verstrekt door partijen die innovatie heel belangrijk vinden of door overheden die het ondernemerschap willen stimuleren. Bij iTunes zal deze bron van opbrengsten kleiner zijn dan bij andere ondernemingen, omdat iTunes natuurlijjk onder Apple valt en Apple zal zelf veel investeren in deze tak van de onderneming.
De overige opbrengsten zijn relatief hoog, omdat iTunes een echt merk is geworden en daardoor opbrengsten genereert door alleen al talloze sponsors die willen adverteren op de site bijvoorbeeld.
Week 2: Business Model Canvas (tweede gedeelte)
Key resources:
Voor iTunes zal hun key resource vooral zijn hun databanken waarin ze al hun download baren bestanden in bewaren. Hier halen alle gebruikers van dit progamma hun bestanden vanaf, zonder dit zou iTunes dus alleen een opslagplaats voor muziek zijn. Daarnaast is ook de kennis van het personeel een key resource. Hierbij kijk je dan vooral naar de technici, de marketeers en de ontwikkelaars. Dit omdat zij voor het grote succes van iTunes hebben gezorgd.
Key activities:
iTunes is een platform, op dit platform worden er online producten aangeboden. De key activity van iTunes is dus producten te verkopen op dit platform. Er moet ervoor worden gezorgd dat gebruikers altijd gebruik kunnen maken van dit progamma door het platform te onderhouden. Daarnaast moet ervoor worden gezorgd dat de klanten ook iTunes blijven gebruiken door steeds nieuwe functies te ontwikkelen.
Key partners:
Omdat iTunes een deel van Apple is, is daarmee ook hun belangrijkste partner Apple. Dit omdat iTunes alle progamma’s van Apple ondersteunt en hier dus ook zijn klanten vandaan haalt. Bijvoorbeeld als iemand een iPod koopt, dan zal deze persoon hoogstwaarschijnlijk iTunes gaan gebruiken om zijn muziek over te zetten vanaf zijn computer naar zijn iPod.
Cost structure:
iTunes zal geen kostenbesparend beleid hebben. iTunes zal vooral kwaliteit willen leveren aan haar klanten. Hierdoor is iTunes ook de onbetwiste marktleider als het gaat om de branche waar zij in zitten. Door zich hier op te richten zal iTunes waarschijnlijk hoger uit komen in zijn kosten, echter betalen deze zich dubbel terug omdat het ook ervoor zorgt dat zij meer klanten krijgen. Ook zullen zij meedoen aan de scope voordelen die Apple voor hun bied, want als Apple reclame maakt voor hun producten zal er ook automatisch meer iTunes gebruikt worden.
Revenue Streams:
iTunes zal vooral zijn geld krijgen door licentieverlening. Haar klanten kopen namelijk de rechten om producten te downloaden en die komen dan meteen bij de klant. Daarnaast zal er voor sommige diensten van iTunes nog een gebruikersfee worden gevraagd, ook hier krijgen zij inkomsten uit.
Week 1: Business Model Canvas (eerste gedeeelte)
Value proposition:
- Geeft de klant een goede prijs/kwaliteitsverhouding à iTunes biedt een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
- Beperkt risico voor een klant à iTunes is legaal, dus de klant loopt geen risico de wet te overtreden. Daarnaast is het een veilige manier van downloaden. Dus de kans op virussen is gering. Verder loopt de klant niet het risico dat een product uitverkocht is en dus ontbreekt bij iTunes.
- Maakt (andere) producten beschikbaar voor de klant à iTunes heeft naast een groot muziekaanbod ook nog andere diensten, zoals iTunes U. Met dit programma kan de klant colleges, vraaggesprekken, taallessen, audioboeken en nog veel meer downloaden. Deze dienst is geheel gratis en dus een goed alternatief voor bijvoorbeeld een taalcursus.
- Geeft de klant gebruikersgemak à Het zelf samenstellen van bepaalde afspeellijsten/cd’s vergroot het gebruikersgemak.
- De klant is aangetrokken door het ontwerp à klanten die zich aangetrokken voelen tot het ontwerp van Apple, kiezen automatisch voor iTunes.
Customer relationships:
Klanten van iTunes kunnen voor hulp terecht bij de self service en geautomatiseerde diensten van Apple.
Daarnaast biedt iTunes een goede helpdesk voor het oplossen van problemen die niet opgelost kunnen worden met behulp van de self service. iTunes probeert de klant zo goed mogelijk te begrijpen en te leren van fouten. Het doel van customer relationships is nieuwe klanten aantrekken, bestaande klant als klant houden en meer verkopen aan bestaande klanten.
Channels:
iTunes bereikt haar klanten via diverse kanalen. iTunes gebruikt directe kanalen in eigendom zoals de verkoop via de website, maar ook indirect zoals retailwinkels van Apple die in vele steden te vinden zijn.
Communicatie: iTunes is aanwezig op sociale media, waaronder Facebook. Via deze kanalen communiceert iTunes over bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden op de site en dergelijke. Er wordt ook reclame gemaakt in de media.
Verkoop: iTunes verkoopt haar diensten en producten door middel van digitale verkoop. De producten en diensten worden in iTunes zelf verkocht.
Distributie: De aflevering gebeurt na afloop van de aankoop van de klant. Er is sprake van webverkoop met directe levering bij aankoop.
Customer segments:
iTunes focust zich op de massamarkt. Wanneer consumenten iTunes hebben gedownload kunnen zij zelf bepalen en zelf gaan zoeken naar producten die zij willen. De waardeproposities, distributiekanalen en klantrelaties focussen allemaal op één grote groep klanten, die vergelijkbare behoeften hebben.
De concentratie op de massamarkt vloeit voort uit het feit dat een grote massa is geïnteresseerd in muziek. iTunes speelt hier goed op in door de consument zelf vervolgens de keuze te laten maken welke muziek zij downloaden. Daarnaast kan iTunes zich niet specifiek richten op bijvoorbeeld jongeren, omdat ouderen een opkomende markt zijn.